Op vele wegen met Jeep

Op (vele) weg(en) met Jeep

Share This Post

Met een Jeep eens off-road rijden? Een zandvlakte, modderige wegen of sneeuw trotseren? Het kan! Een Jeep heeft verschillende standen, van 2H tot 4L. Jeep Wrangler heeft zelfs nog extra opties: 4H Auto en 4H Part Time. Je ontdekt in deze blog welke aandrijvingen Jeep biedt en voor welke je kiest afhankelijk van de situatie. 

Aandrijving

Elke Jeep biedt de mogelijkheid om via tweewielaandrijving of vierwielaandrijving te rijden. Afhankelijk van de weg die je opgaat, kies je voor het ene of het andere. 

Hoe werken deze aandrijvingen nu eigenlijk? Wel, bij tweewielaandrijving brengen twee van de vier wielen je wagen in beweging. Afhankelijk van je wagen, zijn ofwel je voorwielen ofwel je achterwielen de drijvende kracht. Bij vierwielaandrijving daarentegen schakelt je wagen de vier wielen in om zich te verplaatsen. 

Stand 2H

Rijd je met je Jeep over alledaagse wegen, dan kan je perfect tweewielaangedreven (stand 2H) rijden. In deze stand brengen twee van de vier wielen je wagen in beweging. De overige wielen volgen. Wist je daarnaast dat rijden in deze stand brandstof efficiënt is? Goed meegenomen dus! 

Stand 4H

Zet je je wagen in stand 4H, dan activeer je de vierwielaandrijving. Je auto komt dan in beweging dankzij alle wielen. 

Rijd je met een Jeep Wrangler dan kan je in stand 4H kiezen tussen 4H Auto en 4H Part Time. Dankzij een middendifferentieel zorgt 4H Auto ervoor dat je voor- en achterwielen een andere snelheid (kunnen) aannemen. Je voorwielen rijden sneller dan je achterwielen. Perfect om altijd overal te rijden, zowel op droge ondergrond als bij regen, ijzel en sneeuw. 

Bij 4H Part Time daarentegen verbinden de aandrijfassen voor- en achteraan zich met elkaar, waardoor de vier wielen met dezelfde snelheid draaien. De kracht verdeelt zich gelijk over de vier wielen. Deze stand is ideaal voor losse oppervlakken of natte en gladde ondergrond. In normale rijomstandigheden schakel je deze stand beter niet in. Aangezien alle wielen aan dezelfde snelheid draaien, kan dat op droge ondergrond of in bochten leiden tot lawaai en tegenwringeffecten. Tegenwringeffecten vermijd je beter, want die kunnen leiden tot warmteophopingen en vroegtijdige defecten. 

Stand N

Zet je je wagen in stand N, dan bevindt hij zich in de neutrale positie. Op dat moment is de aandrijving van alle wielen losgekoppeld. De aandrijving kan nu gebruikt worden voor externe machines, zoals een lier. 

Stand 4L

Stand 4L is ideaal voor hellingen, dalingen, diepe modder of rotsachtige oppervlakken. In deze stand worden de voor-en achterwielen in lage snelheden aangedreven. De wagen rijdt in stand 4L dus langzamer. Daarnaast remt de wagen af op de motor, waardoor de wagen bij afdalingen gemakkelijker te controleren is. 

Gepersonaliseerde Jeep

Met Jeep kan je verschillende wegen trotseren, van alledaagse tot modderige en met sneeuw bedekte wegen. Mag jouw Jeep op al deze wegen uitblinken? Dan kan je bij ons terecht! Wij personaliseren je Jeep Wrangler en Jeep Gladiator naar jouw stijl en wensen. Ontdek alle mogelijkheden hier of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Maandelijkse tips & tricks?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

More To Explore

Op zoek naar jouw custom jeep?

Lenoir Jeep - Cleo & Simon
Scroll naar boven